THE IMAGERY OF IMMIGRANTS IN THE ZONA DA MATA MINEIRA

CARTAPESTA AND OTHER UNPRECEDENTED TECHINIQUES

Authors

  • André Vieira Colombo
  • Elza Helena Martins Vieira
  • Rafael Zampa de Sousa
  • Valtencir Almeida Passos

Keywords:

Religious sccupptures, Materials and techniques, Minas Gerais’ Zona da Mata

Abstract

processes of identification, protection and conservation-restoration of cultural assets and also
the development of various academic investigations by a research group that has recognized, in
the Zona da Mata of Minas Gerais, in addition of works on traditional supports, the significant
occurrence of sculptures linked to immigration processes, whose materials and techniques had
not yet been described in Minas Gerais collections, such as the Cartapesta. From these studies,
different categories of religious sculptures are identified, such as images using the Cartapesta
technique, imported from Italy by religious or lay people of Italian origin, as well as signed and
documented images produced in stucco and plaster, in an artisanal way, in Minas Gerais soil,
by Italian artists established in the region. It is concluded that the region has a diverse imaginary
that is the result of multiple historical and cultural experiences developed in this portion of the
Minas Gerais territory.

Author Biographies

André Vieira Colombo

Historiador, consultor especialista em Patrimônio Cultural e Arqueologia; Pós-graduado em Artes Visuais; Mestrando em Arte, Cultura e Linguagens, pelo IAD-UFJF.                                                               Lattes: http://lattes.cnpq.br/2939672142241831. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-7452-1595.

Elza Helena Martins Vieira

Arquiteta e Urbanista, especialista em Gestão do Patrimônio Cultural, Mestranda em Arte, Cultura e
Linguagens pelo IAD-UFJF, onde desenvolve o projeto de pesquisa com o apoio da Fundação de Amparo à Pesquisa de Minas Gerais – FAPEMIG.                                                                                   Lattes: http://lattes.cnpq.br/7747176920290593. Orcid:
https://orcid.org/0000-0001- 7174-8313.

Rafael Zampa de Sousa

Arquiteto e Urbanista, Assistente de conservação e restauração no Atelier Relicário, Mestrando em
Arte, Cultura e Linguagens, pelo IAD-UFJF.                                                                                             Lattes: http://lattes.cnpq.br/3578644963302510.

Valtencir Almeida Passos

Mestre e Doutorando em Artes, Cultura e Linguagens (PPGACL/IAD - UFJF), Especialista em
Conservação e Restauração em Bens Culturais Móveis pelo Centro de Conservação e Restauração –
CECOR/UFMG. Membro do Grupo de pesquisa do acervo de arte e coordenador do Laboratório de
Conservação e Restauração de Pintura e Escultura do Museu de Arte Murilo Mendes (MAMM/UFJF).
(Integrantes do Grupo de pesquisa “Arte e Cultura Colonial: Novos olhares”, registrado e certificado
pelo CNPQ, sob liderança da Professora Dra. Raquel Quinet de Andrade Pifano, do Instituto de Artes e
Design / UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA – MG). Lattes:
http://lattes.cnpq.br/9760999206295601. Orcid: https://orcid.org/0009-0006-1665-507

Published

2024-01-21

Issue

Section

MATERIAIS E TÉCNICAS