THE COLONIAL ARTISTS MANUEL DA CUNHA E SILVA AND MESTRE VALENTIM: THE CASE OF THE CHAPEL OF OUR LADY OF VICTORIES

Authors

Keywords:

brazilian colonial artists, Manuel da Cunha, Master Valentim, chapel of Our Lady of Victories, San Francisco de Paula

Abstract

This article aims to observe the colonial artists Manuel da Cunha e Silva and Mestre Valentim da Fonseca e Silva in the Chapel of Nossa Senhora das Vitórias, in Rio de Janeiro, Brazil. A short biography of each artist is introduced, as well as a bibliographical review of academic texts that cite both artists and their works. The Chapel of Our Lady of Victories is a work from the Brazilian colonial period, which is part of the Church of the Venerable Third Order of Minimum of São Francisco de Paula. The church is a listed asset and one of the representatives of Brazilian and Rio de Janeiro's historical and artistic heritage.

Author Biographies

Poliana Martins dos Santos

Doutoranda em Museologia e Patrimônio, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio), Museu de Astronomia e Ciências Afins (Mast). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Mestre em Museologia e Patrimônio pela Unirio/Mast. Graduação em Museologia pela Unirio

Helena Cunha de Uzeda, UNIRIO

Professora Associada 3 da Escola de Museologia da Unirio. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio (PPG-PMUS), Unirio/Mast. Doutorado em História e Crítica da Arte, Escola de Belas Artes (EBA), Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em História e Crítica da Arte (EBA), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); graduação em museologia pela Unirio.

Published

2025-01-24

Issue

Section

AUTORIAS E ATRIBUIÇÕES